perjantai 2. lokakuuta 2015

Poimintoja syyskuusta

Mä aloitin tanskan opiskelun pari viikkoa sitten. Kurssi on kaksi kertaa viikossa ja se on niin hauskaa! Tanskassa järjestetään kaikille halukkaille maahanmuuttajille ilmaista kielenopetusta. Mäkin päätin osallistua kurssille, vaikken siellä kerkeäkään kovin montaa viikkoa käymään. Päätin mennä ihan alkeiskurssille enkä ottaa asiasta mitään stressiä. On olemassa myös kursseja niille, jotka osaavat jo jotain skandinaavista kieltä mutta en kokenu mun ruotsin olevan niin vahva sinne. Ja lisäksi kun en tosiaan halua ottaa tosta mitään paineita vaan opiskella vaan omaksi iloksi. Se on osoittautunut ihan parhaaksi jutuksi! Kurssia on nyt kaksi viikkoa takana ja mä oon siitä ihan innoissani. Se on niin ihanan kevyttä ja helppoa (paitsi se lausuminen!) joten se on ihan loistavaa vastapainoa työlle.

Viime viikkoina oon saanut ja tulevina viimeisinä viikkoina tuun saamaan tänne paljon vierailijoita Suomesta, joten pääsen itsekin tekemään kaikkia turistijuttuja ja kokemaan uutta. Aika vähän arkena tulee lähdettyä mihinkään joten ihan parasta kun saa vierailijoita tänne. Tässä muutamia poimintoja mun syyskuusta.

Muutamaan kertaan on tullut taas käytyä Nyhavnissa. Se on ihan ehdottomasti yksi suosikkipaikkani täällä. Värikkäät talot ja satamameininki on vaan niin kivannäköistä. Kävin myös vieraideni kanssa kanaaliristeilyllä. Se oli kiva kokemus! Risteilyllä näki kaupunkia vähän eri perspektiivistä. Netto-bådenen risteily maksoi 40 DKK per henkilö.



Pieni Merenneito


Muutama viikko sitten kävin myös Carlsberg Experiencessä. Visit Carlsberg sijaitsee Valbyssa, joka on läntistä Kööpenhaminaa. Museokierroksella näkee oluenvalmistuksen historiaa ja pääsee käymään vanhoissa panimorakennuksissa. Kierrokseen sisältyy kaksi virvoketta, jotka voi nauttia idyllisessä Carlsbergin ympäristössä. Olin itse siellä lauantaina ja porukkaa kyllä riitti. Kierros on mahdollist saada myös opastettuna tai siihen saa sisällytettyä oluenmaistelun.



Tivolin kesäkauden päättäjäiset olivat myös muutama viikko sitten. Siellä oli ilotulitukset, joita olin katsomassa. Tivoli on auki nyt lokakuussa kolme viikkoa Halloween-tunnelmissa ja seuraavan kerran joulun alla.


Yksi kivoimmista kokemuksista oli myös Papirøen eli Copenhagen Street Food. Sitä suosittelen todella lämpimästi! Paikka on hallimainen iso tila, joka on täynnä erilaisia kojuja. Ruokaa löytyy ihan laidasta laitaan: tanskalaisia hodareita, intialaista, kiinalaista, lihaa, kasvisvaihtoehtoja, ranskalaisia, lettuja, juustokakkua jne! Vaihtoehtoja on ihan loputtomasti! Ostettiin seurueeni kanssa sitä sun tätä, jotta päästiin maistelemaan mahdollisimman paljon kaikkea.




Lopuksi vielä pakko kirjoittaa futispelistä, jossa oltiin viime viikonloppuna. Olimme Brøndbyssa katsomassa Brøndby - FC København -matsia. Peli päättyi kotijoukkueelle 1-0 ja tunnelmaa riitti! Ihan mahtava meininki, ja vaikken futiksesta hirveästi ymmärräkään niin kyllä oli tosi kiva olla siellä pelissä. Tanskalaisten futiseväät ovat olut ja hodarit. Oluet kannetaan hauskasti pahvisessa telineessä, jolla saa kerralla kannettua kerralla viisi olutta katsomoon. Muutamille faneille oli kyllä jokunen tuoppi maistunut jo ennen pelin alkuakin, puhumattakaan sen aikana. Vauhdikas ja hieno tunnelma!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti